Edukacja europejska to obecnie bardzo modny i chętnie podejmowany przez nauczycieli temat. Szczególnie wdzięczny i interesujący okazuje się dla najmłodszych uczniów szkoły podstawowej pod warunkiem, że w umiejętny sposób zaplanuje się każde zajęcie. To właśnie dzieci 7 -10 letnie najchętniej poznają obce, ale interesujące zwyczaje innych narodów, łatwo przyswajają sobie niektóre informacje z nimi związane i z ochotą uczą się poprzez zabawę.
Skąd czerpać pomysły? Każdy nauczyciel uczący w klasach I-III wykazuje się inwencją twórczą i jest pomysłowy, ale czasami warto sięgnąć do skarbnicy pomysłów, jaką okazuje się literatura. Obecnie na rynku znajduje się niemała liczba książek ułatwiających realizację zagadnień związanych z edukacją europejską, również na poziomie nauczania zintegrowanego. Aby rozpocząć realizację tematyki europejskiej proponuję zapoznać dzieci z położeniem naszego kraju na kontynencie europejskim, a następnie z najbliższymi sąsiadami Polski. Pozycje, które można wykorzystać w tym momencie to pakiet edukacyjny Wydawnictwa Edukacyjnego Zofii Dobkowskiej "ŻAK":
- Zeszyt 1 – Polska w Europie
- Zeszyt 2 – Blisko Polski
- Zeszyt 3 – Ciepłe klimaty
- Zeszyt 4 – Popatrzmy na zachód
- Zeszyt 5 – Powiew chłodnego wiatru
Można do nich nabyć " Scenariusze zajęć europejskich". Zeszyty zawierają najważniejsze informacje o poszczególnych państwach, ciekawostki o nich, piękne zdjęcia, baśnie niektórych narodów, łamigłówki oraz testy sprawdzające wiedzę. Warto także sięgnąć do wspaniałej pozycji książkowej, zawierającej gotowe karty pracy – " Poznajemy kraje Unii Europejskiej" I. Fechner-Sędzickiej, D.Główczewskiej i A. Nehring. Książka zawiera zbiór najważniejszych informacji o UE przekazanych w zwięzły i interesujący sposób, a także wiele rebusów, krzyżówek, zagadek, łamigłówek, plątaninek, obrazków do pokolorowania. Jej zaletą jest czarno-biały druk całej pozycji, co daje możliwość kserowania stron tym dzieciom, których nie stać na jej kupno. Pomysłów do zabaw dostarczyła mi ciekawa książeczka I.Fechner-Sędzickiej oraz D.Główczewskiej "111 zabaw w edukacji europejskiej". Zabawy można dobrać do aktualnie omawianego kraju oraz dowolnie modyfikować. Kolejną książką, która pozwoli urozmaicać zajęcia jest "Europejska podróż Krzysia" S. Bloch i J. Tabor. Zawiera ona kolorowe mapki państw należących do UE, opis kilku ważnych miejsc w każdym z nich, wymowę niektórych wyrazów, znajdujących się w wierszach, w których to Krzyś opisuje swoje podróże. Wiele wiadomości, które warto przekazać uczniom można wyłonić także z następujących źródeł: " Podróż za 1 euro. Wszystko o zjednoczonej Europie dla uczniów szkół podstawowych" M. Mroczkowskiej, "Żyjemy i uczymy się w Europie. 40 scenariuszy zajęć dla uczniów szkół podstawowych" J. Lisowskiej i M. Mroczkowskiej, "Unia Europejska. Wszystko, co musisz wiedzieć" T. Panfila. Warto też skorzystać z Internetu. Oto europejskie adresy:
www.ukie.gov.pl www.cie.gov.pl www.negocjacje.gov.pl www.futurum.gov.pl www.europa.delpol.pl www.msz.gov.pl/Unia Europejska/ www.radaeuropy.org.pl www.opoka.org.pl/biblioteka/x/xU/index.html www.schuman.org.pl www.rucheuropejski.org Do pozycji książkowych, które ukazały się niedawno należą:
- "Mały Europejczyk" A. Nehring
- "Zaczarowana lekcja w Europie. Wszystko o nauce, zabawie i tradycjach w krajach Unii Europejskiej" M. Mroczkowskiej
Oprócz zajęć pozalekcyjnych tematykę dotyczącą edukacji europejskiej można realizować również podczas zajęć zintegrowanych. Warto wówczas sięgnąć po zeszyt ćwiczeń pt: " Przyjaciele z Europy " M. Fesnak, E. Niewęgłowskiej i B. Czerwińskiego. Muszę przyznać, że edukacja europejska realizowana w klasach młodszych wymaga szczególnych przygotowań ze strony nauczyciela, ale dostarcza wiele satysfakcji. Dzieci potrafią zaskoczyć swoimi pomysłami, niespożytą energią i chęcią do pracy, o ile zostaną umiejętnie do niej motywowane. Na podstawie moich spostrzeżeń stwierdzam, iż uczniowie najchętniej bawią się w proponowane przez nauczyciela gry i zabawy, które później sami często zmieniają znane sobie zabawy tak, aby związane były one z tematyką europejską, np. zabawa w pomidora służyła utrwaleniu wiadomości o omawianym kraju. Należy rozbudzić u dzieci chęć samodzielnego dochodzenia do wiedzy poprzez zbieranie informacji o państwach należących do UE. Za każdą ciekawą informację uczeń powinien otrzymać drobną nagrodę np. flagę unijną lub inny znaczek. Można zachęcać uczniów do gromadzenia pamiątek związanych z państwami. Wszystkich uczestników zajęć należy nagrodzić dyplomami i drobnymi upominkami, a te osoby, które uzbierały najwięcej znaczków warto nagrodzić dodatkowo książką typu " Baśnie różnych narodów".
Opracowała : Bożena Anna Popławska
|